måndag 17 september 2012

Reseskildring från Kanada och Alaska


Så var det dags igen. Förra långresan gick till Sydney och Nya Zeeland och nu var det Vancouver och Alaska som gällde för mig och hustrun. Upplägget var det samma. Vi flög till Vancouver och var där i fyra dagar innan vi gick ombord på vårt kryssningsfartyg Radiance of the Seas, för övrigt samma fartyg som vi kryssade runt Nya Zeeland med i vintras.

Upplägget med att åka några dagar innan till utskeppningshamnen fyller två funktioner, för det första att acklimatisera sig och för det andra se en intressant stad.

Den 13 augusti kl. 1045 äntrade vi Lufthansas flyg till Frankfurt där vi bytte till flygbolaget Condor för direktflyg till Vancouver. Vi var framme kl. 16 samma dag beroende på att vi flög igen tiden på resan västerut. Den egentliga restiden var betydligt längre. Condor var en mycket trevlig bekantskap med gott om utrymme och jättebra service.

Vi tog en taxi till hotellet, kostnad ca 250 kr. Vi checkade in på Barclay Hotel, centralt beläget på övre Robson Street. Hotellet var ganska litet men trevligt. Tyvärr var det under renovering med hantverkare överallt. Som tröst blev vi uppgraderade till ett jättefint rum med två enorma dubbelsängar. Efter att ha packar upp var det dags för middag. Den intogs på en utmärkt grekisk restaurant på andra sidan gatan. Sedan tog resans vedermödor ut sin rätt och vi gick till sängs.
 
Karta över Vancouvers innerstad

Vancouver är en vacker och trevlig stad. Den har två gånger utsetts till världens bästa stad att leva i och hamnar alltid högt på listan annars. Bidragande orsaken verkar vara bra miljö, rent och snyggt, många grönområden, mycket kultur, hög grad av integration och bra kommunikationer. En busslinjekarta lyste dock med sin frånvaro men genom att läsa på hållplatsernas destinationsskyltar och läsa kartan gick det att hitta rätt bussar.  På minussidan de högsta boendekostnaderna i Kanada. Vi som bor i Stockholms innerstad tyckte väl inte det var så speciellt. Övriga priser är rimliga, till och med lite billigare än i Stockholm. En negativ överraskning var momsen på 12 procent som inte framgick av priserna utan lades på i efterhand.  I Kanada bestämmer respektive delstat över momsens storlek som kan variera från 5 till 15 %. Staden är ungefär i Stockholms storlek, innerstaden har ca 600 000 invånare och hela Vancouver ungefär 1,4 miljoner invånare. Engelska är det största språket men därefter kommer kinesiska i olika former. Minoriter har blivit majoritet de senaste 30 åren och 51 procent av invånarna består av så kallade synliga minoriteter. Detta beror främst på en mycket stor invandring från Asien, främst Hongkong men även Indien och Indonesien.
Indianstaty?

Dag 2, den 14 augusti, var det gympaskorna på. Nu skulle vi börja utforska Vancouver till fots. Vi gick norrut på Robson Street mot Stanley Park och vände sedan ner mot den västra delen mot Seawall. Den är en kombinerad gång- och cykelbana som löper runt hela den halvö som innerstaden är byggd på. Efter två timmars rask promenad hade vi nått södra delen av Seawall och kände för en lunchpaus. Denna sträcka dominerades av två stora stränder som är populära tillflykter för stadsborna på fritiden. Just när vi gick där var det lågvatten och det syntes tydligt hur bebyggelsen anpassats till tidvattnet som är ganska betydande (3-4 meter). Efter lunch gav vi oss i lite makligare tempo på ömma fötter mot hotellet via ett antal affärer där vi kunde gå in och se om det var något vi behövde. Vi gick också förbi Waterfront station, en mycket vacker byggnad minst 100 år gammal.
Lågvatten i False Creek

Eftersom det var vår 30-åriga bröllopsdag blev middagen extra festlig. Den intogs på den roterande restaurangen högst upp på Landmark Hotel, en av de högsta byggnaderna i Vancouver. En mycket trevlig tre rätters middag med vin och fantastisk utsikt för 800 kr tillsammans. Helt OK.
Waterfront Station

Dag 3, den 15 augusti, var det dags för utflykt till staden Victoria på Vancouverön. Det blev en lång och dyr utflykt men den var värd pengarna. Vancouverön är till ytan något större än Småland och har ungefär lika stor befolkning, drygt 700 000 invånare. Ön ligger väster om British Columbia och Vancouver stad. Den största staden är Victoria som tillika är delstaten British Colombias huvudstad. Turen gick via buss till ett färjeläge två mil söder om Vancouver och därefter färja till Vancouverön och buss igen från färjeläget där till Victoria. Total restid tur och retur drygt 6 timmar plus 5 timmar i Victoria. Färjeturen var en upplevelse. Färjan var som en mindre Finlandsbåt och mycket välhållen. Sjöresan gick genom en underbart vacker skärgård, påminnande om Stockholms skärgård men större och med stora höjdskillnader. Gott om bebyggelse på öarna och många fritidsbåtar. Vi hade återigen tur med vädret, varmt och strålande solsken. Huvudattraktionen i Victoria var innerstaden som behållit sin karaktär från senare delen av 1800-talet. Nere vid hamnen finns bl. a det fantastiskt vackra Empress Hotel med en underbar trädgård och British Colombias parlamentsbyggnad.  I stadskärnan ingår även ett eget litet Chinatown.  Hamnen var full av fritidsbåtar och sjöflygplan. Av någon anledning föredrar man sjöflygplan framför helikoptrar i det här området. Hemresan gick något snabbare men klockan var ändå efter 9 på kvällen när vi återvände till vårt hotell. Det blev en sen middag på en pub. Maten och ölen var bra, sångaren hemsk. Han lyckades fullständigt massakrera Neil Diamonds fina gamla ”Sweet Caroline” bl.a.
Sjöflygplan i Victorias hamn
Empress Hotel

Dag 4, den 16 augusti, köpte vi ett varsitt dagspass för de allmänna kommunikationerna i Vancouver för 9 dollar per styck. Kommunikationerna fungerar utmärkt i Vancouver med ett stort antal trådbussar kompletterade med vanliga bussar och en tunnelbana som av någon anledning kallas Skytrain. Vi tog en trådbuss till Chinatown som påstås vara den näst största på Nordamerikas västkust efter San Franciscos. Chinatown blev något av en besvikelse, inte speciellt mycket att se.  Promenaden mot Waterfront station förde oss genom Gastown som var betydligt mer sevärd. Gastown är ett gammalt fabriksområde som renoverats och där finns nu restauranter, kaféer, affärer, gallerier, muséer med mera. Från centralstationen tog vi Skytrain till den gamla Olympiastadion varifrån vi promenerade längs stranden till Granville Islands marknadsplats. Vi hade förväntat oss en blandning av Gröna Lund och Hötorget men blev angenämnt överraskade. Det fanns många vackra gamla byggnader, ett muséum, ett mikrobryggeri med ölprovning, restauranger, affärer, en fantastisk saluhall/fiskmarknad och en marknad där det såldes riktigt hantverk och inte krimskrams. Till lunch åt vi laxburgare, så långt man kan komma från Mcfish som det är möjligt. Färsk, grillad lax med en stor sallad till. Vi tog en buss tillbaka till centrum och hotellet. På kvällen åkte vi till Gastown där vi åt middag på en underbar italiensk restaurant. Jättebra mat till rimliga priser och utsökt service.
Höj- och sänkbara hus i False Creek

Dag 5, 17 augusti. Det började dra ihop sig till avfärd. Förmiddagen hade vi för oss själva och strosade omkring lite i hamnkvarteren på norra sidan innan vi gick ombord på vårt kryssningsfartyg. Terminalen för kryssningsfartygen är i sig något av ett arkitektoniskt mästerverk. Det var den sedvanliga incheckningen med lite extra papper att fylla i eftersom vi skulle till USA.
Kryssningsterminalen

Därmed avslutades vår vistelse i Vancouver, Kanada. Våra erfarenheter är nästa odelat positiva. Även om bebyggelsen till stor del består av höghus gör den ändå ett luftigt intryck. En bidragande orsak är naturligtvis havets närhet och alla parker och grönområden. Tyvärr hann vi inte besöka Stanley Park, den största parken i Vancouver. Kanadensarna upplevde vi som trevliga och lättsamma att ha att göra med. På något sätt upplever man dem som mer europeiska än amerikanska i sitt synsätt. Det kan ha flera orsaker men den viktigaste är säkert att Kanada länge förblev en brittisk koloni och fortfarande är en del av det brittiska samväldet. Det sociala systemet är byggt på det brittiska och någon debatt liknande den i USA om välfärd och sjukvård har aldrig varit aktuell i Kanada. Som kuriosa kan även nämnas att avstånd mäts som i Europa (meter, kilometer osv) medan mått mäts enligt det gamla brittiska systemet. Således är en stor stark 16 uns och en pint 20 uns. Priserna var som i Stockholm eller något lägre. En varmrätt kostade cirka 100 kr på en normal restaurant och det var stora portioner. Ölindex låg på 35 kronor för en halvliter. Det lokala vinet var mycket prisvärt, särskilt det vita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar